Dansksimulatoren

Formål
Formålet med projektet var at udvikle et virtuelt 3D-spilunivers, der kan hjælpe fremmedsprogede med at lære dansk sprog og kultur.

Dansksimulatoren bidrager til en yderligere effektivisering af sprogundervisningen af voksne udlændinge, reducerer behovet for lærerressourcer og sikrer et større fokus på den enkelte kursists behov og træningsmuligheder.

Indhold
I udviklingen af Dansksimulatoren er to programmer blevet kombineret: DUT (Digital Udtale Træner) og TLCTS (Tactical Language and Culture Training System), som kendes fra det amerikanske forsvar. Ved hjælp af spillets talegenkender og kunstige dialogiske intelligens interagerer brugeren i spillet med det virtuelle danske lokalsamfund og løser specifikke opgaver i forskellige læringsrelevante scenarier. Scenarierne bygger på det pensum, der benyttes på de danske sprogcentre.

Dansksimulatoren er ved projektets afslutning blevet evalueret af UNI-C efter afprøvning på en række sprogcentre. Af evalueringen fremgår det bl.a., at såvel kursister som lærere er meget begejstrede for spillets fokus på udtale og dialog. Der ses desuden et større besparelsespotentiale i forhold til lærerressourcer end forventet.

Det er nu muligt at købe abonnement til spillet. Henvend dig til VIFIN, hvis du er interesseret i information om priser mv.

Partnerskab
Projektet var forankret hos VIFIN og blev gennemført i samarbejde med:

Finansiering
Projektet var støttet af Fonden for Velfærdsteknologi og blev gennemført i 2011-12.

Mere information
Find mere information på spillets hjemmeside: http://www.dansksimulatoren.dk
Du kan også følge DanskSimulatoren på Facebook: http://www.facebook.com/Dansksimulatoren
Se klip fra tv2 Nyhederne om Dansksimulatoren